Klantcase Ramaker
“Het gaat niet om leeftijd maar om je bedrijf“
Bedrijf
- Loonbedrijf Ramaker
- Radewijk
Branche
- Loonwerk
Service
- Agrarisch
- Grondverzet
- Mest
Klant sinds
- 2022
Op 75-jarige leeftijd besloot Jan Ramaker, eigenaar van Loonbedrijf Ramaker, om zijn bedrijf te digitaliseren met TimeKing. Met bijna 50 jaar ervaring in de sector, stond Jan voor een belangrijke beslissing: het vervangen van papieren werkbonnen door een digitaal systeem. Twee jaar later blikt hij terug op deze stap en concludeert dat TimeKing niet alleen de efficiëntie heeft verbeterd, maar zijn bedrijf ook professioneler heeft gemaakt. In dit interview vertelt Jan waarom hij voor TimeKing koos, hoe zijn team het oppakte, en waarom leeftijd geen barrière mag zijn voor innovatie.
Hoe ben je bij TimeKing gekomen?
Veel bedrijven in de buurt maken ook gebruik van TimeKing en daar heb ik het voor het eerst gezien. Zij maakten er al een paar jaar gebruik van en waren verbaasd dat ik het nog niet kende. Nadat ik het had bekeken en jullie langskwamen voor een uitleg, was ik meteen overtuigd. Zeker als je naar de app kijkt, dat werkt heel makkelijk voor de medewerkers.
Waarom heb je voor TimeKing gekozen?
Ik wilde af van de papieren rompslomp en meer controle krijgen. En dan ook de controle over de loon- en werkuren van de medewerkers. Met TimeKing heb je alles bij elkaar in één systeem. Transparantie is cruciaal, zowel voor de klant als voor de medewerkers. Alles staat geregistreerd, de debiteuren, artikelen en werkzaamheden en voor de medewerkers wordt het invullen van de app heel makkelijk gemaakt.
Digitaliseren
Je bent een van onze oudste gebruikers, en vaak denken mensen dat digitaliseren iets voor de jongere generatie is. Hoe kijk je hier tegenaan?
TimeKing moet je niet koppelen aan leeftijd, maar aan je interesses. Waarom mensen denken dat een ouder iemand er minder verstand van heeft of het niet kan, weet ik eigenlijk niet. Maar het ligt niet aan je leeftijd maar aan je interesse, als het je niks interesseert dan wordt het ook niet wat. Voor je bedrijf moet je altijd proberen zo efficiënt mogelijk te werken en dus is het belangrijk dat je een systeem hebt dat goed werkt en voor iedereen eenvoudig is. Je moet het ook zo neerzetten dat de jongens het makkelijk kunnen invullen als het ingewikkeld wordt, dan doen ze dat niet. Daarom werkt TimeKing goed bij ons, omdat we het invullen heel makkelijk kunnen houden.
Wat was voor jou, naast het makkelijk houden voor de werknemers, nog meer de reden om te gaan digitaliseren?
Je hebt er een groot voordeel mee omdat je een veel beter overzicht en meer controle krijgt. Ik zie nu gelijk welke werkbonnen zijn ingevuld door de medewerkers. Vaak kijk ik in de avond nog wat er op die dag allemaal gedaan is. Dan weet je zelf ook nog goed wat er allemaal gedaan moest worden en kun je het makkelijk controleren. In het verleden was dit veel moeilijker, want overal lagen de werkbonnen. Ik had een bakje in de kantine, maar soms lagen ze nog in de trekker, de kraan of hakselaar. Dit moest je dan eerst allemaal langslopen, nu heb je direct inzicht.
Wat maakt de software van TimeKing dan geschikt voor jouw bedrijf?
Omdat je de werkzaamheden nu veel sneller kan controleren, al is het 11 uur in de avond, ik loop alles even na en weet dan wat compleet is en wat niet. Dus het betere overzicht en de controle die je krijgt zijn belangrijk voor mij en het bedrijf. Als je me €10.000 euro geeft om te stoppen met TimeKing dan zou ik dat absoluut niet doen.
Welke voordelen zie je verder in het digitaal werken?
Ik en anderen kunnen er makkelijk in werken, bijvoorbeeld met de statussen. Ik zet de werkbonnen op verwerkt, dan krijgen ze een andere kleur, en mijn zoon weet dan dat ze gelijk gefactureerd mogen worden. Of als we op de computer naast elkaar zitten en ik pas iets aan, dan heeft hij dat ook gelijk goed staan. Het loopt allemaal mooi gelijk.
Hoe reageerden de medewerkers op het werken met de app?
Binnen 2 dagen had iedereen het voor elkaar, en kunnen ze er goed mee werken. Dat is mij echt meegevallen, ze hadden gelijk door hoe het werkt en wat ze moesten invullen. Het is simpel en duidelijk en daarom werkt het goed. Je wil het makkelijk houden, wat hebben ze precies nodig? De naam, werkzaamheid, datum, de artikelen. De datum, naam en werkzaamheid hebben ze al, dat is het mooie aan de app veel staat er al.
Als laatste, ik hoorde dat je zelfs wel eens reclame maakt voor TimeKing, wat zeg je dan tegen collega bedrijven?
Dat de medewerkers er goed mee kunnen werken, ze weten gelijk hoe het werkt omdat iedereen tegenwoordig met een telefoon kan werken. In principe is het voor de medewerker niet anders dan het invullen van een werkbon. Maar met een app heb je in de computer wel alles gelijk compleet. Zo ook voor de klant, bijvoorbeeld gras hakselen a zoveel euro per uur, dat moet je netjes registreren en transparant factureren. Het maakt je bedrijf ook professioneler, voor de medewerkers en de klanten.